کد مطلب:313345 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:376

همسران حضرت امیرالمؤمنین علی
1. فاطمه ی زهرا، دختر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.

2. امامه بنت ابی العاص، دختر زینب (بنت خدیجه همسر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم).

3. ام البنین بنت حزام ابن خالد كلابی.

4. خوله بنت جعفر بن قیس حنفیه.



[ صفحه 53]



5. ام حبیب بنت ربیعه.

6. لیلی بنت مسعود ارمنیه ی تمیمیه.

7. اسماء بنت عمیس خثیمیه.

8. ام سعید بنت عروة بن مسعود ثقفی.

9. ام البشار بنت حزام بن خالد بن ربیعه.

10. ام شعیب مخزومیه.

11. محیاة دختر امرء القیس.

12. ام ولد.

13. صهباء ثعلبیه.

سال ازدواج هیچ كدام از بانوان فوق، غیر از حضرت زهرا علیهاالسلام (كه در روز اول ذیحجه سال 2 هجرت صورت گرفت) روشن نیست. همچنین، به استثنای برخی از آنان، بر ما معلوم نیست كه كدام یك از آنها عقدی و كدام یك جزو كنیزان بوده اند؟ اكثر شیعه و سنی می نویسند حضرت علی علیه السلام 12 همسر عقدی و 18 كنیز داشته و از آنها 36 اولاد پیدا كرده است [1] .

ابن شهرآشوب می گوید: بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام 4 زن و 18 كنیز از ایشان باقی مانده بودند: امامه، ام البنین، اسماء و لیلی. و بعضی نوشته اند: اسماء، ام البنین و خوله.

شیخ شرف الدین نسابه می نویسد: 6 نفر از اولاد علی علیه السلام در حال حیات او در گذشتند و 13 نفر وارث باقی ماندند كه در مجموع 19 نفر می شوند. البته گفته ی این مورخ ناظر به اولاد ذكور، و نیز مربوط به بعد از رحلت آن حضرت است.

به گفته ی محمد بن جریر طبری: آن حضرت 9 زن عقدی و 18 كنیز داشته و از آنان 18 پسر و 18 دختر پیدا كرده است. اكثر علمای امامیه قائلند كه آن حضرت از 30 زن نكاحی و كنیز، 36 اولاد به دست آورده كه 19 تن از آنها پسر و 17 تن از آنان نیز دختر بوده اند.



[ صفحه 54]




[1] زندگاني قمر بني هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام: عمادزاده، صفحه ي 44، انتشارات كتابچي، چاپ دوم سال 1370 ش، به نقل از: مروج الذهب مسعودي - جناب الخلود - منتخب التواريخ - كامل ابن اثير - عمدة الطالب في أنساب آل ابي طالب - ناسخ - روضة الصفا - حبيب السير - لب التواريخ - تاريخ طبري و ساير كتب انساب.